Mencari Keredhaan Allah

"Sesungguhnya orang-orang yang taqwa dalam kebun-kebun dan mata air (syurga)." Q.S. Al Hijr:45)

Zuhud? Panjang Angan2?

Telah bersabda Rasulullah SAW:

“Dua hal yang paling aku cemaskan atas engkau; panjang angan-angan dan mengikut hawa nafsu. Sesungguhnya panjang angan-angan itu dapat melupakan Akhirat, sedang mengikuti hawa nafsu dapat menjauhkan diri dari kebenaran.” Aku menjamin tiga orang dengan tiga hal; orang yang gila dunia, orang yang rakus mengumpulkannya dan orang yang kikir harta benda, dengan kefakiran yang tidak akan kaya sudahnya, kesibukan yang tidak ada sudahnya serta kesulitan yang tidak pernah ada jalan keluarnya.”

Telah berkata Ali bin Abi Thalib ra kepada Umar ra, "Jika engkau hendak menemui teman-temanmu tampallah bajumu, jahitlah kasutmu dan pendekkan angan-anganmu serta makanlah ketika lapar."

Adam as berwasiat kepada anaknya Syits dan diperintahkannya agar wasiat itu disampaikan kepada anak-anaknya sesudah itu. Wasiat itu ada lima hal.
Pertama Adam berkata:

Katakan kepada putera-puteramu, janganlah kalian terpaut kepada dunia. Sesungguhnya aku di Syurga terpaut dengan yang tidak seberapa, kemudian Allah mengeluarkanku darinya.

Kedua, katakan kepada mereka, janganlah kalian turuti kehendak isterimu, sesungguhnya aku telah menuruti kehendak isteriku dan aku makan syajarah, namum akhirnya aku menemui penyesalan.

Ketiga, katakan kepada mereka, jika hendak berbuat fikirlah apa akibatnya. Kalaulah aku fikirkan akibatnya tentulah aku tidak menerima nasib ini.

Keempat, jika hatimu terpaut pada sesuatu tinggalkan saja ia. Sesungguhnya ketika aku makan syajarah, hatiku amat terpaut padanya, namun aku tidak kembali sehingga akan ditimpa penyesalan.

Kelima, bermesyuaratlah dalam segala urusan. Jika aku bermesyuarat dengan para Malaikat, tentulah nasib seperti ini tidak akan menimpaku."

Al-Mujahid berkata, "Abdullah bin Umar berkata kepadaku: Di waktu pagi jangan kau bicara pada dirimu tentang waktu petang hari dan jika waktu petang jangan pula bicara pada dirimu tentang waktu pagi. Gunakan hidupmu sebelum matimu! Serta sihatmu sebelum sakitmu. Engkau tidak tahu apa yang menimpa esok!"

Rasulullah SAW bersabda kepada para sahabatnya, "Adakah setiap kamu ingin masuk syurga?" Mereka menjawab, "Ya." Kemudian Rasulullah SAW bersabda, "Pendekkan angan-anganmu dan malulah kepada Allah SWT dengan sesungguhnya." Mereka berkata, Kami telah malu kepada Allah." Rasulullah bersabda:

"Demikian itu bukanlah malu. Akan tetapi malu kepada Allah adalah hendaknya engkau mengingati kubur dan seksanya, menjaga perut dan isinya serta kepala dan isinya pula. Siapa ingin kemuliaan Akhirat, ia tinggalkan perhiasan dunia. Di sanalah malu seorang hamba kepada Allah yang sesungguhnya dan dengan itu ia akan mendapat wilayah (kekuasaan) Allah."

Juga baginda bersabda:

"Permulaan kebaikan umat ini adalah dengan zuhud dan yakin dan akhir kehancurannya adalah sebab bakhil dan berangan-angan panjang."


Sumber: Penenang Jiwa Iman Al-Ghazali

0 comments:

Post a Comment